Nézek egy prezentációt a nyelvtanulás problémáiról, és elindult tőle az agyam. Az itt következők szigorúan a magánvéleményemet közvetítik.
Simonfalvi véleménye az, hogy a lényeg az örömszerzés tanulói ([nyelv]tanulási képesség csoportban, a tanulás szabad és - pl. szülők által - támogatott) és tanári oldalról ([nyelv]tanítási képesség és képzettség csoportnak). Én ezt - a magam tapasztalatával - úgy fogalmaztam meg, hogy a lényeg a motiváció: a tanár legyen motivált a tanításra (úgy gondolom, hogy motiváltság esetén nem gond a képzettség megszerzése, és a képesség gyakorlása sem), a tanuló pedig legyen motivált a tanulásra (ekkor - általános eseteket figyelembe véve - nem lehet gond pl. a szülői támogatás sem). Ez tehát azt jelenti, hogy a (nyelv)tanulás folyamatát kétoldalról kell, hogy megtámassza a motiváció.
De továbbmegyek, mert szeretek egyszerűsíteni. Melyik motiváció hiánya teszi lehetetlenné a nyelvtanulást, mint folyamatot? A tanulóé? Kétségtelenül megnehezíti a dolgunkat, de nem teszi lehetetlenné. Az egész (elsősorban) egy csipetnyi szerencse, tapasztalat, tudás, képesség-képzettség, türelem, és motiváció kérdése a tanár részéről. Ez a lista nem más, mint a tanárral, mint szakemberrel szemben támasztott elvárások összessége.
Állíthatunk-e ilyen elvárásokat a tanulókkal szemben? Nos, minden tanár találkozott már az ideális tanítvánnyal - álmaiban. Ugyanúgy, ahogy teljesen tökéletes tanár nincsen (bár ismerek kollégákat, akik szinte tökéletesen megfelelnek az elvárásoknak), úgy tökéletes tanuló sem. Lényeges különbség azonban, hogy a helyzetet nem a tanulónak, hanem a tanárnak kell megoldania, azon egyszerű oknál fogva, hogy őt képezték ki arra, hogy az ilyen helyzeteket kezelni tudja.
Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy a tanulónak semmi dolga nincs egy tanfolyamon: dehogynincs, rengeteget segíthet (magának és a tanárnak is), ha nem tökéletesen érdektelenül és motiválatlanul érkezik a tanfolyamra. De a nyelvtanulás - vagy egyáltalán, a tanulás - felelőssége túlnyomórészt a tanáré.
Feltaláltam a spanyolviaszt.
Nektek mi a legrosszabb, vagy a legjobb tapasztalatotok (nyelv)tanulással, tanítással kapcsolatban?