Van itt egy cikk, ami azt mutatja, hogy az útnak korántsem vagyunk még a végén, sőt.
A cikk szerint (2008-as adatok alapján) a magyarok nyelvi képességei katasztrofálisak.
EU-átlag | Szlovénia | Magyarország | |
Nagyon jól beszél egy idegen nyelvet | 13,3 | 45 | 5,8 |
Nem beszél idegen nyelvet | 38 | 74,8 |
Forrás: Eurostat. 2008. Adatok: 25-64 éves lakosság reprezentatív felmérése saját bevallás alapján, százalékban.
Ha ez a felmérés igaz (hagyjuk itt figyelmen kívül Churchill híres mondását a statisztikákról), hát Magyarország komoly lemaradásban van. Azt se felejtsük el, hogy saját bevallás alapján készült a felmérés, ezt azt is jelentheti, hogy (minden esetben, minden országban) a felmérés egy kissé felfelé korrigált. Az EU-átlag kb. 63 százaléka a GDP-nk, de nyelvtudás tekintetében mindössze az átlag 43%-át teljesítjük. Nálunk rosszabbnak csak a románok bizonyultak.
A hiba okát kereshetjük az iskolai oktatásban.
EU-átlag | Magyarország | |
Általános iskolai nyelvtanulás | 79 | 33 |
Legalább két nyelv általános iskolában | 10 | 19 |
Középiskolai nyelvtanulás | 83 | 78 |
Legalább két idegen nyelv középiskolában | 39 | 49 |
Láthatjuk, hogy komoly lemaradásunk általános iskolában van, középiskolában a különbség nem túl jelentős.
De a statisztika mennyiségi tudomány, nem képes minőségek közt különbséget tenni. Nem tisztem minősíteni sem az EU többi tagállama, sem Magyarország közoktatását, illetve azon belül a nyelvoktatás minőségét.
Az adatok azonban makacs dolgok. Valami nem stimmel a magyar idegennyelv-oktatással. Lehetne ráfogni a 40 év államszocializmusra, de akkor mivel magyarázzuk Szlovénia kiemelkedő eredményét? (Közvetlenül utána a balti államok jönnek, de náluk az orosz a leginkább beszélt nyelv)
A helyzet tehát az, hogy tetszik-nem tetszik, idegennyelvoktatásra szükség van. És hogy miért az angol legyen az az idegen nyelv? Ezért.
Mit láttunk a videón?
-
- Kétmillárd ember tanul angolt világszerte;
- Ezek jelentős része kínai, afrikai, indiai állampolgár;
- Tavaly Kína lett a világ legnagyobb angolul beszélő országa;
- Érdemes megfigyelni a példamondatokat: "Meg akarom változtatni az életem", "Nem akarom cserbenhagyni a szüleimet", "Nem akarom, hogy bárki cserbenhagyja az országunkat", "Tökéletesen akarok angolul beszélni!";
- Tudjuk, hogy a kínaiak hogyan kebelezték be a feldolgozóipart, a bútoripart, hogy a világ könnyűiparának nagy része náluk termel, és hogy most irányították figyelmüket a nehezebb, bonyolultabb, magasabb képzettséget igénylő iparágak (számítástechnika, gépgyártás, autóipar stb.) felé;
- Azt is tudjuk, hogy India a világ számítástechnikai iparának egyre fontosabb szereplője;
- És végül érdemes tudni, hogy Afrika, a maga eddig részben kiaknázatlan ásványkincskészletével még csak most lép majd színpadra;
- Ahhoz, hogy ebben képzettséget szerezzenek, lehetőségük, reményük legyen a jobb életre, elengedhetetlen szükségük van az angolra.
Mozdulnunk kell. Ha nem tesszük, menthetetlenül lemaradunk, és elveszítjük azt a maradék kis versenyelőnyünket is, ami még van. Manapság sláger az élethosszig tartó tanulás intézménye. Itt a lehetőség!
Ha tetszett, csatlakozz a Facebook-oldalunkhoz!